بسم الله الرحمن الرحیم- نظریات شخصی است بحث ولایت فقیه ایا مطلقه است ویانیست- واگرهست این مطلقه به چه معنا است- پیامبران واولیا الله صلواته الله علیهم اجمعین برای هدایت جن وانس امدند واین هدایت تا قیام قیامت پابر جا است درعصر غیبت هم پابر جا است ولازمه مدیریت اش قدرت وتوان مطلقه میخواهد- اما ولایت مطلقه پیامبران واولیا علیهم السلام اجمعین- دوخصصیه خاص دارد- یک متکی به علم الغیب است مثلا معصوم میفرماید فلان کس وفرزندااش تازمانی که مومن هستند وکالت داشته باشند ویامی فرمایند به عده ای شماهم گرد فرزند من باشید- ویا خداوند منان استثنا به انان مراتبی عنایت میکند که فلان کاررا انجام دهند این دوخصلت در ولایت مطلقه فقیه نیست-امام پس از رحلت ان عظمت ها وکیل انان باقی میمانند ویامنعزل میشوند یک امرفقهی نیست بلکه یک امرعقلانی است امام معصوم هم بر اساس عقل فرموده است ربطی به شرعیات نداردوَاَمَّا الْحَوَادِثُ الْوَاقِعَةِ فَارْجِعُوا فِیهَا اِلَى رُوَاةِحَدِیثِنَا فَاِنَّهُمْ حُجَّتِى عَلَیکُمْ وَ اَنَا حُجَّةُ اللَّهِعَلَیهِمْ(1)
(و امّا رخدادهایى که پیش مىآید پس به راویان حدیث ما مراجعه کنید زیرا آنان حجت من بر شمایند و من حجت خدا بر آنان هستم. سئوال اصحاب این بوده است که بطورکلی حوادث که رخ میدهد بر ای مومن چه کسی جوابگو است- هم شرعیات دربر میگیرد که دران زمان حق تقدم داشتند که کدام حذیث درست است وکدام فتوا درست است زیرا در زمان حضور امام علیه السلام عمده سئوالات درهمین باره بود ومسائل غیر شرعی هردو چه قدیم وچه جدید بر ای مومن میتواند رخ دهد وامام علیه السلام دریک جمله فرمودند افراد اهل خبره وجواب غیر ازاین هم ندارد- در ثانی هرسئوالی جوابش در منابع اسلامی هست اگرنبود امام علیه السلام راه حل نشان میداد حال ممکن است که نیاز به استنباط داشته باشد پس بالاترین رده اهل خبره خودبخود مسئولیت دارند که قضاوت درهمه چیز رانجام بدهند